Apolónov chrám v BassaiNie, toto nie je cirkusové šapitó ani párty stan. Skrýva sa v ňom Apolónov chrám. Ste prekvapení? Pozrieme sa naň zblízka. Navštívime aj Gortys, zájdeme k rokline Lousios a prefrčíme cez horské dediny Dimitsana a Stemnitsa.

Apolónov chrám sme nestihli navštíviť počas predošlej dovolenky a roklina Lousios nás lákala, odkedy som o nej čítala v knihe Blue Skies and Black Olives od Johna Humphrysa. Gortys som našla na Google Earthe a odtiaľ podľa mapy nebolo ďaleko ani do Dimitsany.

Z Kakovatosu dnes teda mierime do vnútrozemia. Najprv si však dáme rannú kávu v kaviarničke na konci dediny. Teda, poviem vám, bola to sila! Úplne prebratí vyrážame na cestu. Počasie je ideálne na výlet: jasná obloha, príjemných 20 °C, mierny vánok. O 9:15 opúšťame pobrežie a stúpame do kopcov s výhľadmi na krajinu a okolité dediny roztrúsené na vrcholkoch a úpätiach kopcov. Občas zastavíme, aby sme sa rozhliadli po okolí. Vzadu naľavo vidno vrcholky Taygetosu a napravo na horizonte kúsok Jónskeho mora.

Po 1,5 hodine zastavujeme na malom parkovisku pred bránou. Ocitáme sa vo výške 1 131 metrov, kde uprostred ničoho stojí obrovitánsky biely šiator. A kde je Apolónov chrám? Predsa pod ním. Prichádzame k pokladni a platíme 3 € na osobu. Vnútri sú nainštalované panely s informáciami a fotografiami, ako vyzeral chrám po objavení atď. Súčasne sa premieta film o práci archeológov.

APOLÓNOV CHRÁM V BASSAI

Apolónov chrám v Bassai, nazývaný aj Parthenón Peloponézu, leží neďaleko Andritsainy na vrchu Kótilion. Pochádza z rokov 420 až 400 pred n. l. a je zasvätený Apolónovi Epikurejskému (pomocníkovi). Ten prívlastok sa spája s koncom epidémie čierneho moru, ale mohol mať aj vojenský význam. Pôdorys kopíruje Apolónov chrám v Delfách a bola tam aj veštiareň. Chrám tvorí 6 x 15 dórskych stĺpov. V zadnej časti chrámu bol jediný stĺp s korintskou hlavicou, tá však dostala nohy ešte v 19. storočí. Skrátka ju ukradli. V roku 1986 chrám zapísali na zoznam svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Apolónov chrám je najzachovanejšou pamiatkou v celej oblasti. Vďaka svojej polohe ho nezničili vojny ani kyslé dažde. Čo ho však zničilo, boli klimatické podmienky oblasti. Voda, sneh a mrazy narušili štruktúru mramoru, a tak sa archeológovia rozhodli chrániť ho. Na jeseň roku 1987 nad ním postavili obrovitánsky stan. Vraj dočasne, kým sa neskončia konzervačné práce. Stĺpy sú spevnené kovovými tyčami a časť mramorových podstavcov už vymenili. V zadnej časti chrámu sú pripravené veľké mramorové kvádre a čakajú na opracovanie.

DRAČIE HNIEZDO KARYTAINA

Pozrieme si aj kamenné domčeky, kde bývajú archeológovia a robotníci, podpíšeme sa do knihy návštev a odchádzame. Pokračujeme cez peknú a pomerne dlhú dedinu Andritsaina a ďalšiu dedinu Karytaina. Tá vyzerá ako z rozprávky o dračom hniezde. Leží na úbočí pomerne vysokého kopca. A na jeho vrchole stojí zrúcanina franského hradu z 13. storočia. Jej obyvatelia boli medzi prvými, ktorí v 18. storočí povstali v boji za nezávislosť Grécka.

Na chvíľu zastavujeme za mostom, ktorý pretína rieku Alfeios. Dedinu sme fotografovali z mosta, pričom sme zistili, že pod ním stojí pôvodný kamenný most. Ten postavili ešte v roku 1439, má päť oblúkov a meria 50 metrov. Na fotografiách z Google Earthu vyzerá veľmi pekne. Škoda, že sme to vtedy nevedeli.

EllinikoEllinikoAsi o jednej hodine prichádzame do dediny Elliniko, odkiaľ je to do Gortysu už len 6 kilometrov. Je však čas na obedňajšiu pauzu, a preto zaparkujeme. Sadáme si k stolu pred tavernou Geoganta a objednávame si zapečený baklažán a čerstvú pomarančovú šťavu.

STAROVEKÁ AKROPOLA GORTYS

Po chutnom, ľahkom obede a krátkej jazde zastavujeme na parkovisku v Gortyse. Prejdeme cez malý most Kókori ponad rieku Lousios, podľa ktorej sa nazýva nádherná zelená a hlboká roklina Lousios. Ťahá sa od Karytainy po Dimitsanu a nazývajú ju aj horou Athos Peloponézu. Vraj pre množstvo kláštorov, ktoré sa nachádzajú na ťažko dostupných strmých úbočiach. Najznámejšie sú kláštory Prodromou, Amialon, Kalamiou a Philosophou zo 17. storočia. Roklina je pod ochranou ministerstva kultúry ako miesto kultúrneho aj archeologického významu a prírodných krás.

Starodávna akropola Gortys, resp. Gortyna, leží na južnom konci rokliny Lousios na pravom brehu rieky Lousios. Známa je Asklépiovou (po našom Eskulapovou) svätyňou. Archeologický výskum tu robili v rokoch 1940 – 1957. Okrem svätyne sa tu našli zvyšky opevnenia, chrámov, niekoľkých domov a kúpeľov. Tá polkruhová stavba so sedením vo výklenkoch, ktorá je najzachovanejšia, bola údajne terapeutickým centrom. Stojí tu malý kostol Agios Andreas.

Keď v 4. storočí pred n. l. založili neďaleký Megalopolis, z Gortysu sa tam presťahovala väčšina obyvateľov. Gortys vtedy stratil na význame, hoci ako dedina fungoval ešte do 2. storočia n. l.

Gortys bol menší, ako sme si predstavovali podľa fotografií na webe. Ktovie, možno stále čaká na odhalenie ďalších tajomstiev.

Asi 150 metrov na sever od spomínaného kostolíka sa začína turistický chodník, ktorý vedie cez roklinu. až do Dimitsany. Trasu ukazuje informačná tabuľa.

RIEKA LOUSIOS A ROKLINA ROVNAKÉHO MENA

Túra cez roklinu zaberie minimálne 5 hodín jedným smerom vrátame návštev kláštorov. Ako som sa dočítala, radia ísť od juhu, v Dimitsane si vziať taxík a vrátiť sa s ním na parkovisko, kde ste nechali auto. Inak vám cesta tam a späť zaberie celý deň. Treba sa vhodne obuť, vziať si dostatok vody (ak budete mať šťastie, v kláštore Podromou vám tamojší mních doplní tekutinový deficit chladnou pramenitou vodou). Treba rátať s tým, že na jar býva vysoká hladina a rieka už zopár nešťastníkov vzala so sebou na onen svet.

V rieke Lousios sa vraj prvý raz kúpal boh Zeus. Jej voda je krištáľovo čistá a má krásnu tyrkysovú farbu. Rieka je zradná, tečie prudko, to však nebráni tomu, aby si ju užívali milovníci raftingu. Od 16. až do 20. storočia na nej stáli vodné mlyny na výrobu kože, strelného prachu a tabaku.

Z Gortysu vedie ku Kostolu Ipapanti a vyhliadke pod ním úzka, nie najlepšia asfaltka. Cesta autom nám trvala asi 15 minút. Z vyhliadky vidieť na južnú, západnú aj severnú stranu rokliny. Dolu na juhu ležia ruiny Gortysu, naproti strmé útesy, pod nami šumí rieka Lousios, skrytá v bujnej zeleni, a severne na vrchole a úbočí kopca vysokého 963 metrov sa rozprestiera dedina Dimitsana. Bližšie napravo nalepený na skalnom útese stojí Kostol transformácie spasiteľa.

Pozor na cestu

Cesta do Dimitsany je od vyhliadky až po napojenie zo Stemnitse poriadne kľukatá a nie je v najlepšom stave. Trvala nám asi 40 minút. Cítili sme sa ako doma. Výtlky a štrk nám pripomínal cesty na našich kopaniciach. Občas zastavujeme a pozorujeme krajinu. Vzadu na juhu dymia komíny elektrárne v Megalopoli a najväčšej povrchovej lignitovej bane na Peloponéze.

Baňa zaberá rozlohu 40 km² a museli jej ustúpiť  dediny, farmy ba aj rieka Alfeios, ktorej sa zmenil tok. Uvažuje sa o zatvorení bane. O prácu by však prišli stovky zamestnancov, následkom čoho by v oblasti, žiaľ, klesla aj životná úroveň.

Až teraz zisťujem, že sme prechádzali okolo zvyškov jedného z najstarších miest Arkádie Megali Polis alebo Megalopoli – s ruinami parlamentu pre 16 000 ľudí, divadla, ktoré pojalo 20 000 návštevníkov a trhoviska. Návšteva tohto miesta nám unikla, dostali sme sa naň o niekoľko rokov.

DIMITSANA

DimitsanaDimitsanaPomerne nová cesta v úseku od Stemnitse bola na jednom mieste prepadnutá. Asi po prudkých dažďoch. Treba spomaliť, no i tak sme z nej nemali dobrý pocit. Prešli sme a sme tu. Dimitsanou iba prechádzame. Na chvíľu zastavíme nad cintorínom a rozhodujeme sa, kadiaľ ísť.

Dimitsana, pôvodne Teuthys, je veľmi zaujímavá tradičná horská dedina s tzv. arkádskou architektúrou, honosnými, amfiteátrovito postavenými poschodovými kamennými budovami a byzantskými kostolmi. Určite stojí za bližšie preskúmanie. Osídlili ju pred naším letopočtom.  V 6. storočí sa tu usadili a do 9. storočia žili Slovania. Odvtedy sa volá Dimitsana. Názov možno pochádza od slovanského „dimica“ (dymiť sa?) alebo gréckeho „dimos“ (obec). V centre dediny sa nachádza stará knižnica s 20 000 knihami a cirkevné múzeum. Asi 2 kilometre pred Dimitsanou (v smere od Stemnitse) je pekné múzeum vodnej elektrárne, ktoré otvorili v r. 1997. V oblasti sa rozvíja ekoturizmus, treking, rafting, kajaking, jazda na horskom bicykli. Mimochodom, rieka Lousios vteká do rieky Alfeios – to je tá, ktorú sme videli pod mostom pred dedinou Karytaina.

amenné domy v DimitsaneSTEMNITSA

Z Dimitsany pokračujeme na západ, no cesta sa nám nezdá, a preto sa radšej vraciame po známej ceste. Stretáme pastiera so stádom asi 200 kôz. Šofér auta pred nami otvára dvere na svojej strane, ktorými rozráža stádo, aby mohol prejsť. Vraciame sa do Dimitsany a odtiaľ prechádzame cez horskú dedinu Stemnitsa (kedysi Hypsous), ktorá leží vo výške 1 100 metrov. Aj tu na chvíľu zastavujeme a dedinu si fotíme z náprotivného kopca.

Kamenné domy v StemnitseStemnitsa patrí medzi najmalebnejšie dediny Arkádie.  Aj názov tejto dediny má slovanský pôvod, znamená „zálesie alebo lestaný kraj“. Ukrytá v horách bola útočiskom Kolokotronisa (ktorého spomínam v článkoch o Kythire aj Pylose) a jeho bojovníkov za nezávislosť Grécka. Stoja tu významné a starodávne kostoly, ktoré takisto stoja za zmienku: Bafero z r. 1185 a Zoodochos z r. 1433. Keďže v dedine pôsobili zlatotepci a striebrotepci, v 70. rokoch minulého storočia tu založili odbornú školu zameranú práve na toto remeslo. Do folklórneho múzea už nestíhame.

Späť do Kakovatosu

Do Kakovatosu sa vraciame pred šiestou. Ešte si chceme zaplávať, pretože naša cesta sa pomaly chýli ku koncu. Len čo sa zložíme, odchádzame na pláž. Sú vlny, ale nám to neprekáža. Užívame si more. Možno toto leto si v ňom zaplávame posledný raz.

Dnes máme za sebou 249 kilometrov. Večer si pre istotu rezervujeme ubytovanie na dve noci v Parge. V našich obľúbených štúdiách je voľná posledná izba. Máme šťastie, pretože v druhej polovici septembra je sezóna v Parge ešte vždy v plnom prúde.

Mapa

nahrávam mapu - chvíľu strpenia prosím....

Apolónov chrám: 37.429635, 21.900236
Gortys: 37.539890, 22.045387
Dimitsana: 37.595568, 22.039521
Stemnitsa: 37.554880, 22.081406
Karytaina: 37.484474, 22.041426
Kakovatos: 37.456858, 21.644835

6 názorov na “Apolónov chrám, staroveký Gortys, roklina Lousios a horské dediny – 12. zastávka

1. Marika

Dalšie nádherné a zaujímavé cestovateľske rozprávanie a podelenie sa s nami Katka , moc dakujem

2. Hana

Katko, díky za upozornění na recko.name, ráda jsem si Tvůj článek přečetla….. Nejvíc mě uhranula řeka Lousios. Nádhera.

3. Jana Watts

Kati, tvoj komentar je uzasny a fotky nadherne. Vtiahla si ma do historie,ktoru mam rada a ukazala si opat, dych vyrazajucu krasu. Dakujeme velmi pekne a tesime sa na dalsie vase cestovatelske potulky.