Livadia, kamenné mosty a mramorová nymfa Erkýna, 2. deň

Pevnosť Kastelot, SrbskoPredejane – Livadia. To je dnešná trasa. Viete, kde sa nachádza malý Paríž? A počuli ste o nymfe Erkýne?

Na zábere je zrúcanina pevnosti Kastelot v Srbsku

Odchod z motela o  6:32 h. Príchod do Livadie o 18:00 h = 1 603 km

7:32 – 7:35 h Gevgelia – srbsko-macedónska hranica, pred nami dve autá, pred gréckou hranicou asi pätnásť áut.
BČS Demir Kapija, čerpáme benzín: 37,21 l / 3 051 MKD (50,69 €)
Malebná, lesnatá krajina okolo rieky Vardar, mosty, dva kamenné tunely s parkoviskom medzi nimi, ruiny pevnosti Kastelot, za Katlanovom rozdelená diaľnica…

Mýto Macedónsko FYROM 60 + 50 + 50 MKD (1 + 0,83 + 0,83 €)

Trasa Predejane - Livadia Spolucestujúci vedľajšieho auta trpezlivo čaká na odbavenie.

10:16 – 10:27 Evzoni – macedónsko-grécka hranica, pred nami asi pätnásť áut, 30 °C, čistá obloha. Iba nad Olympom visia mračná ako zvyčajne.

Cestujúci z vedľajšieho auta trpezlivo čaká na odbavenie.

Na chvíľu zastaneme pod stredovekým hradom Platamonas južne od Katerini v oblasti Pierie.  Tento križiacky hrad postavili v rokoch 1204 – 1222, aby strážil vstup do údolia Tempi.

Trasa Predejane - Livadia: hrad PlatamonasV súčasnosti je akropola miestom, kde sa každý rok v júli a auguste koná festival hudby a divadla.

Otvorený je od 9:00 – 16:00 hodiny.

Mýto Grécko: spolu 18,70 €

Konečne Livadia

18:00 prichádzame do Livadie. Zistili sme, že hotel Erkyna je zavretý. A tak sa pýtame mladíkov v neďalekej prevádzke Frozen Yoghurt, či nám môžu odporučiť nejaké slušné ubytovanie. Chlapci z nám poradili penzión Xenonas Peridromos a ukázali cestu.

LivadiaMajiteľ pekného nového penziónu v centre mesta pýtal 40 € na noc. Pokúsila som sa zjednať cenu na 30 €. To sa mu zdalo málo, ale spustil cenu o 5 €. Inak ubytovanie bolo pekné, čisté, na grécke pomery s veľkou kúpeľňou, kvalitnou vysokou posteľou a balkónom do L s výhľadom do záhrady.

Prezliekli sme sa a vyrazili do mesta. Šli sme len tak za nosom. Dostali sme sa k rieke Erkýna, ktorú pretínajú staré kamenné mosty. Popri vode sme prišli na námestie Diakou s livadijskou katedrálou. Z námestia vidieť všetky tie zaujímavé miesta, ktoré spomínam nižšie. Len treba pridať ďalšie zvukové vnemy – šum vodopádu, vtáčí štebot a hlasy detí. Odtiaľ je len kúsok k amfiteátru. Malý amfiteáter leží pod skalou na južnom okraji mesta. Konajú sa tam rôzne spoločenské podujatia. Tak ako dnes.

V meste sú rozvešané plagáty, že večer o deviatej uvedú predstavenie Mary Poppins. Bolo asi trištvrte na osem, no divadelníci ešte len začali stavať kulisy. Zrejme začnú hrať až po zotmení. Dovtedy sa nám nechcelo čakať, navyše sme boli hladní, preto sme sa pobrali späť do penziónu. V mini prevádzke starších manželov sme si dali souvlaki. Bolo výborné a v porovnaní napríklad s Pargou alebo Skopelosom o dosť lacnejšie. Po tej chutnej porcii nám pre zmenu vysmädlo. Mali sme chuť na čerstvú pomarančovú šťavu. Na tú sa v Grécku vždy tešíme. Tamojšie pomaranče väčšinou nevyzerajú vábne, ale sú šťavnaté a sladké. Prešli sme dve ulice a nikde nič. Nakoniec ju mali v kaviarni hneď vedľa penziónu. Nuž, potvrdilo sa staré známe, že pod lampou je najväčšia tma.

Prechádzka podvečernou Livadiou

Livadia

– alebo Levadia – je hlavné mesto gréckeho kraja Boiótia. Leží neďaleko mýtického Parnasu a Delf. Žije v ňom asi 35 000 obyvateľov. Mestom preteká rieka Erkýna, nad ktorou bdie mramorová socha nymfy Erkýny. Kamenné mosty nad riekou postavili zaujímavou technikou v časoch osmanskej ríše. Do rieky vtekajú pramene, ktoré tvoria malé vodopády. Sú tu aj zvyšky vodných mlynov a dokonca jedinečná taverna s vodopádom a vodným mlynom. Pramene zásobujú vodou celé mesto.

Grécky spisovateľ, cestovateľ a zemepisec Pausanius napísal, že Erkýna bola nymfou v lese Elikonas. Miestni obyvatelia tento les uctievali ako menšie božstvo prírody a vegetácie. Erkýna sa vraj hrávala s Persefonou, dcérou boha Dia a bohyne Deméter. Raz pri hre držala Erkýna v náručí hus. Tá sa jej vymkla z rúk a ubzikla. Persefona ju našla ukrytú v jaskyni a vtedy presne na tom mieste začala vyvierať rieka. Nazvali ju podľa nymfy Erkýny.

Pod skalou na južnom okraji mesta leží malý amfiteáter, kde sa konajú rôzne spoločenské podujatia. Kostolík nad mestom, v skalnom výklenku postavili kostol Agia Ierusalem, ku ktorému vedú nespočetné schody, miestami dosť zničené. Je tu pekné námestie, pešia zóna v časti Peria Chora nazvaná „malý Paríž“ s peknými obchodmi a kaviarňami. Dominantou mesta je hodinová veža, ktorú postavili ešte Frankovia, katedrála na námestí Diakou a tzv. katalánsky hrad. Tento pomerne zachovaný hrad stojí na južnom okraji mesta na vrchu vysokom 240 metrov a postavili ho v 14. storočí na zvyškoch citadely z 5. storočia. Hrad dobre vidieť od kostola Agia Ierusalem.

V Livadii sa nám veľmi páčilo. Ak by sa nám naskytla príležitosť, radi by sme sa ešte vrátili. V nasledujúcom článku sú zábery spomínaného kostolíka aj „malého Paríža“.