Malebná Livadia – čarovné Nafplio – magický Epidaurus, 3. deň

LivadiaKto sa vyštverá ku kostolíku Agia Ierusalem, ktorý hniezdi v skale nad Livadiou? Po rannej prechádzke nás čaká cesta do Nafplia, odkiaľ je magický Epidaurus iba na skok.

Raňajkujeme v kaviarni hneď za rohom. O pol siedmej už majú otvorené. Kedy tí ľudia chodia spať? Ešte o polnoci mali otvorené. Prejdeme sa po pešej zóne, ktorú miestni nazývajú malý Paríž, a blížime sa k amfiteátru, odkiaľ sme včera pozerali na malý kostol postavený v skalnom výklenku.

Pavel sa rozhodne, že pôjde hore. Na mňa je na taký športový výkon priskoro, a tak si zatiaľ posedím v amfiteátri. Sledujem, ako sa manžel vzďaľuje a mizne na schodoch ku kostolu. Podo mnou pobehuje pani, ktorá upratuje okolie amfiteátra po večernom predstavení. Amfiteáter je ešte v tieni. Začína mi byť zima. Našťastie už prichádza manžel.

Prechádzka rannou Livadiou

Výstup ku Kostolu Agios Ierusalem

V neďalekej pekárni kupujeme milopita – jablkové koláče. Cestou dobre padnú. O 9:35 malebnú Livadiu opúšťame.
Míňame Thivu aj Erithres. O 11. hodine si doprajeme prestávku a s jablkovými koláčmi urobíme krátky proces.

Smer Nafplio a Epidaurus: Na zábere je jedna z pláží pod Isthmosom.

Mýtne na diaľnici Olympia Odos: Pelasgia 2.60 €, Elefsina 3.20 € a posledné za 2.40 €. Prešli sme tri tunely.
Aktuálne ceny mýtneho na gréckych diaľniciach: https://www.tolls.eu/greece

Na zábere je jedna z pláží pod Isthmosom.

Trasa Livadia - Nafplio - Epidaurus: Pohľad na Sarónsky záliv z PeloponézuPohľad na Sarónsky záliv z Peloponézu

12:24 – zbadáme stánok so zeleninou a ovocím a kúpime takmer desaťkilový melón a hrozno.
13:29 – čerpáme benzín.
O 14:11 h po 232 kilometroch prichádzame do hotela Vasilis v Nafpliu. Dokopy sme prešli 1 835 kilometrov. Ubytovanie je pomerne jednoduché, ale čisté. Má výhľad na more a pevnosť týčiacu sa nad našimi hlavami. Len čo si zložíme veci, púšťame sa do melóna, ktorý sme kúpili cestou. Podelíme sa oň aj so sympatickou upratovačkou.

Nezabudnuteľný a magický Epidaurus

15:20 GPS súradnice nás spoľahlivo vedú k Epidauru. Prichádzame o 16. hodine. Platíme vstupné 12 €.  Modrá obloha, príjemné podvečerné teplo, sviežozelené píniovníky, zvuk cikád – to všetko podfarbuje atmosféru. A samotné divadlo? Úžasné. Toto dielo s perfektnou akustikou postavil Polykleitos mladší v 4. storočí pred n. l. Epidaurus pojme 14 000 návštevníkov a predstavenia sa tu hrajú dodnes.

Najprv navštívime múzeum a potom si sadneme na kamennú lavicu v najvyššom rade divadla. Takmer cítime magickosť tohto miesta. Pozorujeme návštevníkov. Tí si stavajú doprostred divadla, aby vyskúšali jeho akustiku. Postupne počúvame španielsku pieseň, ktorú strieda monológ z nejakej drámy v angličtine, potom báseň v ruštine a vzápätí v taliančine. Epidaurom sa rozliehajú hlasy v rôznych jazykoch. Ten pocit, že tadiaľto kráčala história je neopísateľný.

Okolo Artemidinho chrámu sa prejdeme k Abatonu, Asklepionu, tholosu a ku zvyškom ďalších stavieb a štadióna. Naša prvá návšteva Epidauru v nás zanecháva silný dojem.

Archeologické múzeum a divadlo v Epidaure

EPIDAURUS (Epidavros) – 37°35´48.31“    23°04´43.30“  Treba vidieť, treba zažiť! Otvorené od 7.45 – 18.45 h, vstupné12/6 €

Zvyšky mykénskeho mosta na trase Nafplio - EpidaurusNa spiatočnej ceste sa zastavíme pri ruine mykénskeho mosta Arkadiko alebo Kazarma z roku 1300 pred. n. l. postaveného medzi Epidaurom a Nafpliom.

Nad Nafpliom sa zvečerieva a na oblohe sa hromadia mraky. Zaparkujeme v prístave, aby sme sa prešli po nábreží a dali si niečo pod zub. Samozrejme, vyhráva gyros pita a čerstvá pomarančová šťava. Oblaky vyzerajú čoraz hrozivejšie, ale ako prišli tak odišli.

Nafplio

Čo navštíviť:

Nafplio, prístavné mesto v Argolidskom zálive s benátskou pevnosťou Palamidi. Patrí k našim obľúbeným miestam v Grécku.

Akronafplio alebo Akronauplio (citadela) – mohutný pevnostný komplex z benátskej doby, dnes s luxusným hotelom Xenia. Múzeum v Akronafpliu.

Palamidi pevnosť 37°33’41.26″S   22°48’16.75″V  – najmocnejšia benátska fortifikácia postavená na príkrej skale v r. 1686 – 1715, je prístupná po 999 schodoch (45 min. z mesta) alebo autom 3 km dlhou okružnou cestou. Otvorené od 8.30 – 18.30 Vstupné 8/4 € (fotogaléria v  4. dni).

Opevnený je aj ostrovček Bourtzi oproti prístavu – prístup lodičkami za 5 €

Okolie: Tiryns (Tiryntha)37°36’3.79″S   22°47’56.42″V –  lokalita UNESCO; stojí tu mohutný mykénsky hrad zo 16. – 13. stor. pred Kr. s kyklopským murivom, hradby tvoria 5 – 10 m hrubé a 15 ton ťažké kvádre. Podľa mytológie ho stavali bájni obri Kyklopovia (preto tzv. kyklopské murivo), zaujímavá je klenutá chodba z týchto kvádrov.

Hrad v Argose – ale o tom asi niekedy nabudúce. Ten sme nestihli.

Assini (Asiné) – zvyšky antického mesta nepretržite osídleného od r. 2600 do 700 pred n. l., vykopávky odkryli tisícky kusov keramiky. V blízkej zátoke Argolidského zálivu sú obľúbené piesčité pláže letoviska Tolo, Drepano, Plaka, Kondyli, Kandia, Paralia Irion a ďalšie. INFO: www.nafplio.gr