Naša grécka odysea 2018 – úvod

Naša grécka odysea 2018Naša grécka odysea 2018 sa niesla v znamení návratov, objavovania a spontánnych rozhodnutí. Po dvoch rokoch sme zamierili na ostrov Tinos a zatúlali sme sa aj na pomerne neznáme miesta.

Prečo znova Tinos, keď sme plánovali Itaku? Pretože sme mali pocit, že kapitola s názvom Tinos nebola dokončená ani spolovice a túžili sme sa naň vrátiť podobne ako pred rokmi na Kythiru. Nasledujúce riadky sú ohliadnutím sa za vlaňajšou cestou, a možno aj inšpiráciou na výlety pre tých, ktorí cestujú do Grécka autom, prípadne letecky a auto si prenajmú až na mieste.

Naša grécka odysea 2018 – itinerár

1. deň: Bratislava – Predejanen
  2. deň: Predejane – Filippi – Kamena Vourla
  3. deň: Kamena Vourla, kláštor Moni Sotiros
  4. deň: Kamena Vourla, hrad Mendenitsa
  5. deň: Artemida
  6. deň: Rafina – Tinos
  7. deň: Tinos,pláž Agios Ioannis, galéria v Kambose
  8. deň: Tinos – pláže Pachia Ammos a Livada, video
  9. deň: Tinos – Kavalourko a priľahlé pláže Agia Thalassa, Panormos, Rohari, múzeá v Pyrgose, lom
10. deň: Tinos, Aetofolia, Moni Kechrovouni
11. deň: Tinos, Chora, pláž Lychnaftia, Vriokastro
12. deň: Tinos, Ag. Athanasios, Panagia Katapolianis, Isternia, pláže na juhozápade
13. deň: Tinos, balvany, Triantaros, pláž Lychnaftia
14. deň: Tinos – Monemvasia
15. deň: Monemvasia – Velanidia
16. deň: Neapoli, fosílny les Agia Marina, jaskyňa Kastania, pláž Pounta – tu nás zastihla smutná správa, pripravujeme sa na odchod
17. a 18. deň cesta domov s prenocovaním v Predejane, tentoraz bez problémov

Popis cesty – Predejane

Cesta do Grécka po maďarskej diaľnici bola nudná, cez Belehrad počas dopravnej špičky okolo 16. hodiny pomalá, ale plynulá, cez nové mýto za Belehradom bezproblémová.

Prvú noc sme sa ako zvyčajne zložili v moteli v Predejane. Nocovali sme tam veľakrát a vedeli sme, čo môžeme očakávať. O pol jednej v noci nás však zobudil nepríjemný hluk a vibrácie. V hoteli nahodili generátor, pretože v celej dedine došlo k výpadku elektriny. Od toho okamihu sme nezavreli oči, a tak sme sa obliekli a išli sa prejsť okolo motela. Dúfali sme, že keď sa vrátime, bude elektrina fungovať. Nefungovala. Ani po hodine, dvoch. Znova sme sa prešli, a neboli sme jediní, a nakoniec si sadli v hale recepcie, kam hukot generátora až tak veľmi nedoliehal. Nočnej recepčnej sa nás uľútilo a ponúkla nám kľúč od izby v inej časti motela. Vraj, možno tam bude tichšie. Nebolo. Kľúč sme s vďakou vrátili a išli si zbaliť veci. Nemalo význam zostávať. Pri platení sa nám recepčná ospravedlňovala za spôsobené nepohodlie a znížila nám cenu za ubytovanie o 30 %.

Naša grécka odysea 2018 – Rest area Sirios

Predejane – Filippi

Do auta sme nasadli o piatej ráno ešte za tmy. O štvrť na sedem sme prekročili srbsko-macedónsku hranicu. Na Lukoile sme sa občerstvili kávou a pokračovali na juh. Prešli sme novým svetlým tunelom Demir Kapija a o pol deviatej po 12-minútovom čakaní sme konečne prekročili macedónsko-grécku hranicu hranicu Gevgelija – Evzoni. (Mýto cez FYROM, dnes už Severné Macedónsko, 0,60 + 0,80 + 0,60 Din.) Na ČS EKO sme si dopriali prvú grécku tyropitu, a keďže sme mali do cieľa v Kamena Vourla časovú rezervu, rozhodli sme sa odbočiť do Filippi.

Čerpanie benzínu po Grécko: tentoraz na MOLL za Belehradom a Lukoile pred Gevgeliou, inak zvykneme aj na OMW v Bačka Topola a Okte tesne pred Gevgeliou.
Mýto cez Srbsko 4,50 €, 7 €, 0,50 € (platené kartou).
Mýto cez FYROM, dnes Severné Macedónsko, 0,60 + 0,80 + 0,60 € (platené kartou).
Mýta po Filippi: 1,80 €, 2,40 €, 2,40 € (platené v hotovosti).

Mýta v Srbsku na rok 2019,
Tie v Severnom Macedónsku by mali platiť aj tento rok.

Pokračujeme v ceste – Artemida, Kamena Vourla

Po párdňovom oddychovom pobyte v letovisku Kamena Vourla v Tsertos apartments, odkiaľ sme vybehli na malý hrad Mendenitsa, do kláštora Moni Sotirosa a okolia, aj sa vykúpali v mori, sme pokračovali ďalej. Popoludnie a noc sme strávili v Artemide, v novom a príjemne voňavom štúdiu Fotis v Artemide nad Aténami. Z Artemidy je blízko do prístavu v Rafine, ale aj k aténskemu letisku. Lístky na trajekt Blue Star Ferries sme si kúpili po príjazde do Artemidy.

Naša grécka odysea 2018 - Kamena Vourla

Naša grécka odysea 2018 – Kamena Vourla

Pred večerou v taverne Archontiko v Artemide, ktorú nám odporúčal majiteľ štúdií, sme zistili, že na palubné lístky nám pani v plavebnej spoločnosti ako cieľ cesty zadala ostrov Mykonos, nie Tinos. A tak sme sa znova odviezli do prístavu v Rafine. Pani, tentoraz iná, nám lístky bez problémov prepísala a dokonca vrátila 10 €. Takže napokon sme platili rovných 150 €, čo bolo oveľa menej, než pred dvoma rokmi (213 €).

Naša grécka odysea 2018 – Chobotnica a youvetsi v taverne Archontiko

Tinos – Monemvasia

Hluk z aténskeho letiska nám až tak neprekážal, len v neďalekej taverne bola svadobná hostina a svadobčania sa zabávali do piatej ráno. Deja vu. Ale hrali dobre. Skrátim to. Ranná plavba z Rafiny na Tinos ako aj späť so zastávkou na ostrove Andros plynula pokojne ako pred dvoma rokmi. Pobyt na Tinose (pozri články) bol nezabudnuteľný i vďaka našej domácej Marine v štúdiách Kyklades. Na rozdiel od prvého pobytu na ostrove, nám Boreas aj Zefyros priali, takže sme si mohli sme užiť aj zopár zaujímavých pláží. Článok bude. Netvrdíme, že sme tinoskú kapitolu uzavreli úplne, ale vracali sme sa spokojní a s pocitom naplnenia.

Späť sme sa vracali trajektom Fast Ferries, ktorý je menší, ale jeho logo na zadnom skle auta, ktorú nám nalepili, držalo ešte do jari.

Naša grécka odysea 2018

Naša grécka odysea 2018 – čakáme na odchod nášho trajekti Blue Star Ferry, vpravo na obzore spálenisko po veľkom požiari v Nea Makri.

Cestou do Velanidie sme sa zastavili na noc v Gefyre.  Aj tentoraz sme sa ubytovali v štúdiách Kritikos u Eleni, ktorým sme zostali verní. Hneď zrána sme sa prešli po Monemvasii. Toto starodávne mesto nás fascinuje a vždy v ňom objavíme nové zákutia a detaily.

Naša grécka odysea 2018 – uličkami Monemvasie

Velanidia

Naša grécka odysea 2018

Peloponéz je úžasný, to vie každý, kto sa už tu túlal. Kedysi som videla obrázok dediny, ktorá sa amfiteátrovite rozkladala na svahu nejakého pohoria na juhu Peloponézu. Stala sa východiskovým bodom na naše výlety do okolia. Stihli sme navštíviť veľmi peknú jaskyňu Kastania, ktorej prehliadka trvala najviac pol hodiny, no skrývala všetky zaujímavosti, ktoré sa v jaskyni môžu nachádzať. Fosílny palmový les nás nadchol a more na pláži v  Pounte bolo príjemne teplé.

Naša grécka odysea 2018 - pláž Pounta, na obzore v diaľke Kythira a vpravo kúsok ostrova Elafonisos, oproti ktorému pláž leží.

Naša grécka odysea 2018 – pláž Pounta, na obzore v diaľke Kythira a vpravo kúsok ostrova Elafonisos, oproti ktorému pláž leží.

Naša grécka odysea 2018 sa skončila predčasne. Preto som v itinerári spomenula len navštívené miesta. Viacero fotografií z miest uvedených v itinerári sme uverejnili na našej facebookovej stránke.

Naša grécka odysea 2018Prejazdené kilometre: 5 050,4 km, z toho na Tinose 440 km.