Methoni, Pylos – pevnosti, 13. deň

Na dnešný deň sme si naplánovali dve prehliadky pevností. Prvou je pevnosť v Methoni a druhou pevnosť v Pylose. Vyskúšame pláž v Methoni a užijeme si pokojný večer na terase štúdia.

Pohľad na Bourtzi z terasy nášho apartmánu.

Zobudili sme sa do príjemného slnečného dňa. Ubytovanie v meste nebolo zlé, ale my sme chceli bývať v apartmánoch Ilias. Sú bližšie k pláži a majú lepší výhľad. Preto veľmi skoro sadáme do auta a vraciame sa do Iliasu. Otvorila nám staršia žena a zaviedla nás do jedného z apartmánov, Dohodli sme sa na priaznivej cene a vrátili sa po batožinu do štúdia, kde sme prespali. Zaplatili sme za nocľah a presunuli sa do Iliasu. V apartmáne bola cítiť kanalizácia, preto sme požiadali domácu, aby nám prenajala iný. Nebol problém. Väčšina apartmánov už v tomto čase bola voľná. Nový apartmán bol dokonca väčší. Mal zvlášť kuchynku s obytnou časťou a zvlášť spálňu. Z oboch miestností viedli dvere na terasu.

Methoni – ráno v pevnosti

Methoni leží 11 km od Pylosu a 11 km od obľúbenej pláže Finikounta. Methoni je príjemné mestečko s množstvom taverien a ubytovacích zariadení. Najznámejšie je svojou pevnosťou. Jej vznik sa datuje do 4. storočia pre n. l. Hoci z pevnosti zostali ruiny, ešte vždy pôsobí majestátne. Z troch strán ju chránilo more a  zo štvrtej vodná priekopa. Do pevnosti vedie most so štrnástimi oblúkmi. V časoch byzancie sa Methoni stalo významným prístavom a v 12. storočí dôležitým obchodným centrom a zastávkou medzi Benátkami a Svätou zemou. Počas tureckej nadvlády sa obchodovalo už len s otrokmi. Najčastejšie fotografovanú dvojpodlažnú osemhrannú vežu postavili v 15. storočí a slúžila ako väzenie. Na prízemí bola cisterna.

Pevnosť slúžila  Benátčanom potom Turkom. Znova benátčanom a znova Turkom. Chvíľu v nej pobudol paša Ibrahim z Egypta aj francúzsky generál Maison, ktorý Methoni v roku 1828 oslobodil spolu s ďalšími spojencami.  (Zdroj: Wikipedia)

O deviatej vchádzame do k pevnosti. Vstup je voľný.

Pylos – mesto

O pol jedenástej odchádzame do Pylosu. Obloha je stále modrá a je príjemných 26 °C. Navigácia nás doviedla k pevnosti, potrebujeme sa však najprv najesť. Preto zídeme na parkovisko v prístave.

Pylos je malebné prístavné mesto na juhozápade Peloponézu. Leží 11 km severne od Methoni v krásnom Navarinskom zálive, ktorý je od mora uzavretý gigantickým skaliskom Skaftíria dlhým 4 600 metrov a vysokým 135 metrov. Na severe oddeľuje záliv od lagúny Osman Aga asi 100 m úzka piesočná šija s dlhou plážou Divari Beach, ktorá pokračuje až k osade Gialova s kempingom a apartmánovými vilkami. V lagúne sme videli veľký kŕdeľ plameniakov.

DSC_0609_KPylos mi pripomína kúpeľné mesto, možno preto, že domy sú postavené v koloniálnom štýle. Centrom mestečka je pekné námestie neďaleko prístavu. Obklopujú ho vysoké platany, palmy, domy s podlubím, kde sú obchody, kaviarne, lekáreň aj viaceré banky.  Stojí tu pamätník admirálov Codringtona, de Rignyho a von Heydena, ktorí viedli britské, francúzske a ruské loďstvo v bitke pri Navarine.

DSC_0620_KDominantou mesta je pevnosť Neokastro, teda nový hrad,. Postavili ju Turci v roku 1572. Hradby merajú 1 500 metrov, Po dve storočia (17. a 18.) slúžila pevnosť zväčša ako väzenie. Vysoké hrubé hradby mali chrániť obyvateľov pevnosti od väzňov. Na náprotivnom svahu stojí nový ortodoxný Kostol Panagía (Nanebovzatia P. Márie) so zvonicou.

Ostrov Sfaktiria

DSCN2465_KK Sfaktirii premávajú lode a malé člny. Zakotvia pred skalou a turisti môžu vyjsť po desiatkach schodov navrch. Je tam maják Fanari resp. Tripito a pomník postavený na počesť francúzskych vojakov, ktorí zomreli počas námornej bitky v zátoke Navarino. Druhá zastávka je na väčšom podlhovastom ostrove, kde  stojí pomník na počesť ruských spojencov a malý drevený pravoslávny kostol sv. Nikolasa.

DSCN2644_KTreťou zastávkou je ostrovček Helonaki, alebo koryťnačí ostrov. Tu stojí pamätník na počesť Britov, ktorí padli v spomínanej  bitke.

DSC_0940_KMáme radi malé grécke pekárne, kde vám pripravia aj kávu a môžete si sadnúť pred obchod. Popíjame kávu, ukrajujeme si z pomarančového koláča topiaceho sa v sirupe a pozorujeme dianie naokolo. Domácich aj turistov v tavernách na námestí, predavačku so zákazníčkou v obchode a stánku s ovocím a zeleninou, okoloidúce autá a ich šoférov. Pohoda, nijaký zhon.

Ešte sa zastavujeme v obchode so suvenírmi a kupujeme pekné hrnčeky. Také typické grécke — s olivami. Možno ich dostať po celom Grécku, ale hádam potešia.

Pevnosť v Pylose

Je dvanásť hodín. Sadáme do auta a vyvezieme sa späť k pevnosti. Stíhame. Otvorená je do 15. hodiny. Zaplatíme vstupné, 4 eurá na osobu. Lístok zahŕňa prehliadku pevnosti,  expozície s pamiatkami vylovenými z potopených plavidiel a vstup do múzea Múzea Reného Puauxa, ktoré je dolu v meste hneď oproti prístavu.

DSCN2467_KPrešli sme sa po pevnosti. Časť už bola pekne zrenovovaná. Byzantský kostol Metamorfosis práve rekonštruovali, obklopovalo ho lešenie.

Malé múzeum s exponátmi vylovenými z potopených plavidiel bolo zaujímavé, no väčšmi nás zaujala kinosála. DSC_0656_K

V kinosále sa návštevníkom pevnosti premieta desaťminútový dokument o bitke pri Navarine. Pri vstupe do kinosály visí informácia o koľkej a v akom jazyku si ho môžu návštevníci pozrieť.  (Na výber je niekoľko jazykov.) Premietanie o 12:30 sme prešvihli o niekoľko minút, kinosála však bola prázdna. Len o vstupné dvere sa opieral starší pán. Spýtali sme sa ho, či musíme čakať do ďalšieho premietania. Odvetil, že nemusíme. Pozval nás dnu a dokument premietol iba nám.

Obraz zo siedmich plátien, zvuk diel a bojový krik útočiaci na naše zmysly z každého kúta miestnosti, to dokopy vyvolávalo úžasný a zároveň desivý zážitok! Akoby sme sa ocitli uprostred námornej bitky.

Ochotnému pánovi sme sa srdečne poďakovali a na pamiatku mu venovali aspoň bulletin o Bratislave, ktorý sme dostali v BIS-ke.

Námorná bitka pri Navarine sa odohrala 20. októbra 1827 počas gréckej vojny za nezávislosť (1821 – 1832) v zátoke Navarino (súčasný Pylos). Spojenecká trecko-egyptská flotila bola zničená spojeneckou flotilou britského, francúzskeho a ruského námorníctva. Bitka je z hľadiska histórie dôležitá ako posledná významnejšia námorná bitka vybojovaná s plachetnicami. Spojenecké lode boli lepšie vyzbrojené než ich egyptský a turecký náprotivky a ich posádky boli lepšie vycvičené, čo prispelo k celkovému víťazstvu.

Detailnejšie o tejto významnej bitke https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_u_Navarina   alebo https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Navarino

Múzeum Reného Puauxa

Na lodnom výlete k Sfaktirii sme neboli, zato sme zbehli späť do mesta a zašli do Múzea Reného Puauxa oproti prístavu. René Puaux (1878–1937) bol francúzsky novinár a grékofil, ktorý daroval svoj dom a početnú zbierku porcelánu, rytín a najmä litografií a obrázkov z 19. storočia, ktoré súviseli s gréckym bojom za nezávislosť.

Sami a nerušene sme prechádzali jednotlivými miestnosťami. Na niektorých litografiách sme spoznávali gréckeho revolucionára Theodorosa Kolokotronisa, Laskarinu Bouboulinu, námornú veliteľku a hrdinku v boji za nezávislosť Grécka (ktorá dostala hodnosť admirála in memoriam), či lorda Byrona, ktorý pomohol gréckej revolúcii (peniazmi, liekmi, strelivom) a dúfal, že zomrie v boji, no zomrel zrejme na maláriu. Na väčšine obrázkov sú výjavy z boja a portréty veliteľov spojeneckých síl. Mnohé obrázky kreslili dokonca bojovníci, ktorí sa zúčastnili námornej bitky.

Po návrate do Iliasu a krátkom oddychu si ideme zaplávať. Pláž je vzdialená asi sto metrov a pozdĺž nej sa tiahne málo frekventovaná cesta. Parkovať sa dá v tieni tamarišiek. Úzky pás svahu pod cestou pokrývajú menšie či väčšie okruhliaky. Pláž je však piesčitá. Piesok má o niečo tmavší odtieň zlatistej než na pláži v Diakofti. Vstup do mora je pozvoľný a dno pokryté okruhliakmi. More je priezračné a príjemne teplé. Pre mňa tak akurát.

Asi o šiestej sa vraciame do štúdia. Po sprche varím kompót z fíg, ktoré sme nedojedli na Kythire, a potom sa uvelebíme na terase. Popíjame víno, jeme koláč so šunkou z pekárne v Pylose a chutné domáce paradajky. Pozorujeme veľkú loď plaviacu sa na obzore, slnko zapadajúce za Bourtzi a cítime sa skvele.

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Pylos

nahrávam mapu - chvíľu strpenia prosím....