Pevnosť v Methoni a návšteva mesta po rokoch

Pevnosť v Methoni – to je prvá časť plánu na dnešný deň. Druhou časťou je návšteva pevnosti v Pylose. O nej v ďalšom článku.

Poznámka: Článok som doplnila o informácie a fotografie z návštevy v roku 2017.

Pevnosť v Methoni - oblúkový most

Pevnosť v Methoni - štúdiá IliasZobudili sme sa do príjemného slnečného dňa. Ubytovanie v meste nie je zlé, ale chceme bývať v apartmánoch Ilias tak, ako sme plánovali. Sú bližšie k pláži a majú lepší výhľad. Preto skor ráno sadáme do auta a vraciame sa do Iliasu, kde už včera večer nebol personál. Otvára nám staršia žena a vedie nás do jedného z apartmánov. V apartmáne bolo cítiť kanalizáciu, preto sme ju požiadali o výmenu. No problem. Väčšina apartmánov už je v tomto čase voľná. Nový apartmán je dokonca väčší. Má zvlášť kuchynku s obytnou časťou a zvlášť spálňu. Z oboch miestností vedú dvere na terasu. Skvelé!

Pevnosť v Methoni

Methoni leží 11 km od Pylosu a 11 km od obľúbenej pláže Finikounta. Je to príjemné mestečko s množstvom taverien a ubytovacích zariadení. Najznámejšie je svojou pevnosťou. Jej vznik sa datuje do 4. storočia pre n. l. Hoci z pevnosti zostali ruiny, ešte vždy pôsobí majestátne. Z troch strán ju chránilo more a zo štvrtej vodná priekopa. Do pevnosti vedie most so štrnástimi oblúkmi. V časoch byzancie sa Methoni stalo významným prístavom a v 12. storočí dôležitým obchodným centrom a zastávkou medzi Benátkami a Svätou zemou. Počas tureckej nadvlády sa obchodovalo už len s otrokmi.

Najčastejšie fotografovanú dvojpodlažnú osemhrannú vežu Bourtzi postavili v 15. storočí a slúžila ako väzenie. Na prízemí bola cisterna.

Pevnosť v Methoni - Morosiniho stĺpĎalšou zaujímavosťou pevnosti je Morosiniho žulový stĺp. Pôvodne vraj niesol sochu benátskeho leva. Údajne ho vztýčili v roku 1483 počas prvej benátskej vlády a potom o 203 rokov neskôr ho vrátil na miesto samotný Francesco Morosini. Záhadou je, odkiaľ pochádza červená žula, pretože nikde v Messénii sa taká nenachádza. Isté však je, že podobný stĺp sa nachádza na Piazza San Marco v Benátkach.

Meno Francesca Morosiniho sa spája aj zo zničením Parthenónu v Athénach. Ako podveliteľ generála Königsmarka počas obliehania Atén v bitke o Moreu v roku 1687 ostreľoval Parthenón, kde sa skrývala turecká posádka. Viac info napríklad na wikipédii.

Pevnosť v Methoni slúžila Benátčanom potom Turkom. Znova Benátčanom a znova Turkom. Chvíľu v nej pobudol paša Ibrahim z Egypta aj francúzsky generál Maison, ktorý Methoni v roku 1828 oslobodil spolu s ďalšími spojencami.  (Zdroj: Wikipedia)

Návšteva Methoni v roku 2017

Článok dopĺňam o fotografie z roku 2017, podľa ktorých môžeme porovnať, ako pokročili renovácie viacerých objektov. Najmä juhovýchodnej veže s dvoma otvormi s lomenými oblúkmi, veže susediacej s prístavom a múru na severozápadnej strane pevnosti.

Aktualizácia: v minulosti bol vstup voľný, v súčasnosti je spoplatnený.
Vstupné: 2 €, otvorené: utorok až nedeľa od 8:00 – 20:00 h.

Methoni - taverna KlimatariaTaverna, ktorá nás nadchla

V roku 2017 sme sa v Methoni stretli s priateľmi zo spriazneného webu recko-autem. Stretnutie navrhli po dobrých skúsenostiach v taverne Klimataria neďaleko pevnosti. My sme ju vyskúšali dva razy, vrelo ju odporúčam. Každý deň tam pripravujú čerstvé jedlá a šaláty, ktoré si môžete pozrieť a rozhodnúť sa, ktoré si objednáte. Majiteľ vám ochotne vysvetlí, o aké jedlo ide. Posedieť je možné vnútri taverny, ale aj v príjemnej záhrade.

Sygrou

Medzi návštevami pevností v Methoni a v Pylose sme sa na chvíľu zastavili na námestí Sygrou v Methoni. Bolo poludnie a na námestí sme boli sami. Námestie obklopujú taverny a bary. Na jeho okraji stojí benátska studňa zo 17. storočia. Je z pieskovca, má hĺbku asi 4 metre a dve delá vedľa nej pochádzajú z pevnosti. V jej blízkosti stoja ešte dva pamätníky a vodovod s pitnou vodou zdobený mramorovým reliéfom. Ulica k pevnosti zívala prázdnotou. Siesta ako vyšitá.

Pláž Lambes

je dlhá, piesčitá s pozvoľným vstupom do krištáľovo číreho mora – teda pokiaľ nie sú vlny. Nad plážou je bar a taverna s nedostavaným poschodím. Slnečníky a ležadlá sú asi za poplatok. My sme na ňu chodievali podvečer, takže sme ich ani nepotrebovali.

Methoni, apartmánový hotel Finiki PlazaMethoni - Finiki PlazaFiniki Plaza

Ubytovanie v apartmánovom hoteli Finiki Plaza sme si v roku 2017 vyhliadli ešte doma. Keďže občas meníme plány a nie vždy sa riadime pripraveným itinerárom, rezervovali sme ho až z Peloponézu. Našťastie mali voľnú izbu. Na grécke pomery priestrannú, s kvalitnými posteľami, kuchynkou a raňajkami v cene. Veľmi chutnými a pestrými. Z balkóna je výhľad na pláž pod hotelom, ktorú od hotela oddeľuje cesta z Methoni do Finikounty. Hotel stojí približne na polceste medzi spomínanými mestečkami.

nahrávam mapu - chvíľu strpenia prosím....