Téby a Leuktra

Alonissos - Agios PetrosPo šiestich dňoch opúšťame krásny záliv na Alonissose a plavíme sa späť na Eviu do prístavu Kimasi. Odtiaľ mierime cez most v Chalkide na pevninu do Téb, kde nás čaká prehliadka archeologického múzea.

Z Patitiri do TébTéby (Thiva - plavba z Alonissosu

Plavba v popoludňajších hodinách bola hladká vďaka priaznivému počasiu. Kým my sme si užívali plavbu a pohľad na Skopelos a more, ostatní si paradoxne užívali pohľad do svojich mobilov.

Trajekt dorazil na Eviu bez zdržania. Zdržanie pri výjazde z trajektu spôsobil majiteľ Nissanu. Asi sa pozabudol kdesi na palube, takže vodiči v podpalubí museli čakať, kým sa vráti k svojmu autu a uvoľní zablokovaný východ z trajektu. Inak treba si dávať pozor a pozerať sa aj pod nohy. Kovová dlážka trajektu a kvapky oleja sú zradná kombinácia. Jedna staršia pani sa pokĺzla a spadla tak nešťastne, že si vykĺbila členok. Zamestnanci trajektu jej museli pomôcť vstať a odprevadiť ju k autu.

Kimasi - ThivaV Mantoudi čerpáme benzín a mierime na juh do Téb, významného starovekého mesta. Popri ceste smerom na Prokopi som narátala zo päť stánkov s ovocím a zeleninou. Všade sviežozelená príroda a množstvo včelích úľov. Medzi kopcami asi vo výške 600 m vedie parádna kľukatá, ale kvalitná asfaltka. Chytáme kolónu. Radšej na chvíľu zastaneme, aby sme sa nevliekli slimačím krokom. Po príchode do mesta Chalkida nás navigácia ťahá na cestu do Atén, ktorú práve opravujú.

Thiva (Téby) - most v Chalkide

Ukazovatele nám nie sú nápomocné. Opakovane nás vracajú na kruhový objazd a na rozkopanú cestu. Cítime sa ako v zlom sne. Konečne skúšame inú cestu a nabiehame na most.

Téby – Thiva

Do Téb prichádzame pri západe slnka. Parkujeme na ulici súbežnej s pešou zónou, na ktorej máme hotel. Zložíme si veci a vyberieme sa nasávať večernú atmosféru. No najmä sa najesť.

Thiva - TébyThiva - Téby

Mesto sa nám páči. Má zrenovovanú pešiu zónu, námestie s kostolom, množstvo taverien, reštaurácií a barov.

Ráno sa chystáme na návštevu múzea. Hoci sme si raňajky neobjednali, recepčný nás pozýva k stolu. Niekoľko hostí odišlo skôr, takže bufetový stôl zostal plný. Po večernom souvlaki gyrose a pive však nie sme hladní, a tak si zo slušnosti vezmeme len kávu a kúsok bábovky.

Téby – návšteva múzea

Dôvodom našej zastávky v meste je návšteva archeologického múzea. Pred niekoľkými rokmi sme nemali šťastie. Budovu múzea práve renovovali. Z hotela Niovi máme k nemu asi šesťsto metrov. Pekne upravené je nielen okolie archeologického múzea, ale aj vnútrajšok. Obdivujeme exponáty a pokojne prechádzame miestnosťami. Sme sami, asi je veľmi skoro. Súčasťou múzea je expozícia sôch na nádvorí a stredoveká kamenná veža.

Múzeum je otvorené okrem pondelka od 8:00 – 20:00 a vstupné je 3 €.

Téby, krátka história

Téby, Thiva, Θῆβαι, Thēbai, leží na úrodnej rovine Boiótie severovýchodne od Korintu. Obývaná bola už v prehistorických časoch, rozkvitala však najmä v mykénskom období (1600 – 1100 pred n. l.). Téby zničil Alexander Veľký a jeho obyvateľov predal do otroctva. Téby obnovil Kassandros v roku 316 pred n. l., ale už nikdy nedosiahli takú významnú rolu ako v mykénskom období. V byzancii bolo mesto známe výrobou hodvábu. V súčasnosti je najväčším mestom Boiótie, známym vďaka archeologickému múzeu a roztrúseným archeologickým vykopávkam – pozostatkom starovekej  Kadmey (podľa mýtov nazvanej po zakladateľovi a prvom kráľovi mesta Cadmusa), ktorá bola citadelou Téb.

Zdroj: Poklady starověkého Řecka, Ikar 2005

Monument bitky pri Leuktre

Téby určite stoja za dlhšiu prehliadku. My však pokračujeme na juh. Na chvíľu odbočíme z hlavnej cesty na juhozápad k monumentu bitky pri Leuktre, resp. Lefktre. Recepčný hotela  nám tak dokonale popísal cestu, že sme k nemu trafili aj bez navigácie. Na tomto mieste Tébania pod vedením Epameinóndasa v roku 371 pred n. l. porazili Lakadajmoncov. Podľa dejepiscov to bolo vďaka tomu, že uplatnili nový spôsob boja – tzv. kosý šík (falangu), ktorý neskôr použil aj Alexander Veľký. Zrekonštruovaný podstavec monumentu víťazstva stojí akoby uprostred poľa. Vrchnú časť podstavca zdobia akoby štíty bojovníkov. Na podstavci pôvodne stála bronzová socha vojaka odliata zo zbraní porazeného vojska. Tá sa však nezachovala.

Neďaleko pamätníka vedie tzv. mornoský kanál. Zásobuje Atény životodarnou vodou. Hlavný kanál začína na rieke Mornos. Priehrada, ktorú na nej vybudovali, patrí k najväčším v Európe. Kanál je dlhý 192 kilometrov a tvoria ho striedavo povrchové a podzemné kanály. Ročne dopraví do Atén až 380 miliónov metrov kubických vody.

Thiva - Lockheed Starfighter F-104GNa chvíľu sa zastavíme pri lietadle Lockheed F-104G Starfighter, ktoré slúži ako výrazný ukazovateľ k pamätníku. Stojí nad súčasnou dedinou Leuctra. Patrilo helénskym vzdušným silám a tabuľa pod ním hlása, že ho tam umiestnili na pamiatku letcov, ktorí zahynuli v službe. Fotku lietadla som našla na stránke, ktorá mapuje spomínaný typ lietadiel na gréckom území.

Je krátko po dvanástej a nás čaká rozbitá cesta v Mandre, diaľnica Olympia Odos s tromi tunelmi, dvoma mýtnicami a priechod ponad Korintský prieplav.