Zagori, Monodendri a kamenné mosty

Zagori - most KalogeriikoZ Arty máme namierené do dediny Monodendri. Krátkou návštevou oblasti Zagori, rokliny Vikos a starých kamenných mostov absolvujeme poslednú časť našej gréckej odysey 2017.

Zagori alebo Zagorochoria je oblasť v pohorí Pindus v severozápadnom Grécku blízko albánskych hraníc. Názov má slovanský pôvod a znamená územie za horami – Záhorie. V staroveku sa oblasť nazývala Παροραία (Paroráia), čo je v preklade to isté. Slovania sa tu usadili v 6. storočí a neskôr splynuli z gréckym obyvateľstvom. V oblasti leží asi 46 dedín a Monodendri patrí medzi najznámejšie z nich. Na námestí každej dediny stojí mohutný platan, podobne ako v mnohých dedinách, ktoré sme v Grécku videli.

Len tak na okraj, zo Zagori pochádzala Olympias (pôvodne Polyxena), štvrtá manželka Filipa II. a matka Alexandra Veľkého

Odbočujeme na Ioanninu a potom smer ZagoriZagori – cesta do Monodendri

Z Arty pokračujeme po diaľnici Ionia Odos. O Arte a o spomínanej diaľnici som písala v predchádzajúcom článku. Z Ionia Odos odbočujeme doprava na diaľnicu Egnatia Odos. Onedlho odbočíme smerom na Ioanninu. Prechádzame po vonkajšom okruhu Ioanniny a stúpame do kopcov. Monodendri leží vo výške 1 060 metrov. Cesta z Arty do Monodendri meria cca 111 kilometrov a nám trvá takmer dve hodiny. V poslednom úseku totiž občas zastavíme, aby sme sa kochali výhľadmi.

Monodendri

Len čo si v hoteli zložíme batožinu, zbehneme naproti do kaviarne po trocha kofeínu. Osviežení sa ideme prejsť po dedine. Kráčame po kamennej dlažbe okolo kamenných domov a prichádzame ku kamennému námestiu. Odtiaľ popri kamennom kostole vedie, ako inak, kamenný chodník ku kamennému amfiteátru za dedinou. Poviete si, obyčajná horská dedina. Ale posledné desaťročia láka svojou jedinečnosťou, krásou, striedmou architektúrou a atmosférou. Domy zväčša obdĺžnikového pôdorysu sú postavené z miestneho kameňa so strechami pokrytými bridlicovou krytinou. Drevené brány zdobia železné klopadlá a nity. Na námestí stojí majestátny platan, tak ako v mnohých dedinách, ktoré sme videli v Grécku. Kedysi tu stála obrovská jedľa, podľa ktorej dedinu nazvali. Monodendri znamená v preklade jeden strom. Sme uchvátení. Všade vládne pokoj. Nijaké náhlenie.

Zagori a kamenné mosty

Kamenné mosty v Zagori sú sústredené najmä v oblasti dedín Koukoli, Kipi a Dilofo. Nad početnými riekami a prameňmi ich dali postaviť bohatí obyvatelia alebo osmanskí velitelia v priebehu 18. a 19. storočia. Stavali ich miestni majstri z miestneho kameňa. Mosty mali väčšinou jeden alebo tri oblúky – kamares. Kedysi ich narátali okolo 160. Dodnes sa zachovalo 46 mostov. Zoznam najdôležitejších nájdete na stránke Pindos National Park. Videli sme z nich len nepatrný zlomok. Tie, ktoré sme našli, sú v našej fotogalérii. Korytá riek boli úplne vyschnuté. Nie div, bolo neskoré leto.

Krátko o mostoch vo fotogalérii

Agios Minas nesie meno neďalekého kostola. Tento malý most s jedným oblúkom premosťuje rieku Xilopotamo. Kedy ho postavili, nie je známe.

Jednooblúkový most Kokori alebo aj Noutsos postavili medzi dedinami Koukoli, Dilofo a Kipi v roku 1750 z peňazí Noutsosa Konkodyma. Odvtedy ho niekoľko ráz prestavovali. Druhé meno dostal podľa mlynára Grigorisa Kokkorisa. Tomuto mostu predchádzal drevený most, ktorý slúžil na odhalenie a potrestanie zlodejov zvierat. Podozrivý po ňom musel prejsť s kozou na chrbte. Ak sa mu to podarilo, pustili ho. Ak nie, a potvrdila sa jeho vina, utopili ho v rieke. Most stojí blízko jaskyne, v ktorej sa skrýval zbojník Daveli.

Kalogeriko alebo Plakidas premosťuje rieku Bagiotiko. Postavili ho v roku 1814 blízko dedín Kipi a Koukoli. Je jedným z mála trojoblúkových mostov, ktoré sa zachovali. Tvarom pripomína pohybujúcu sa húsenicu. Pôvodne bol drevený. Kamenný postavili vďaka sponzorstvu opáta Serafima z kláštora v Kipi. V preklade znamená „opátov“. V roku 1865 dostal most ďalšie meno podľa Alexisa Plakidasa.

Most Lazaridi – Kontodimou  stojí na konci kaňonu Vikaki nad rovnomennou riekou. Spája dediny Kipi a Koukoli. Postavil ho Tolis Kontodimos v roku 1753. Druhé meno dostal podľa učiteľa Kostasa Lazaridisa z dediny Koukoli.

Milos premosťuje rieku Bagiotiko blízko dediny Kipi. Má dva väčšie oblúky a jeden menší. čo nie je bežné Postavili ho v roku 1748 a nazvali podľa neďalekého cirkevného mlyna.

Geromniou je malý oblúkový most pri ceste do dediny Kipi. Nazvali ho podľa dedinčana Giromnia, ktorý sa utopil v bystrine. Preto ponad ňu neskôr postavili tento most.

Petsioni resp. Pitsioni postavili na prítoku rieky Zagoritikos v roku 1830. Má jeden veľký oblúk a dva malé oblúky. Skrýva sa medzi stromami, takže ho od cesty nevidieť.

Jednooblúkový Most Kapetan Arkouda stojí blízko dediny Dilofo od roku 1806. Jeho stavbu sponzoroval Žid Solomon Matsilis z Ioanniny, preto ho dlho nazývali Židov most. Na tomto moste 6. augusta 1906 turecká armáda zabila macedónskeho veliteľa kapitána Medveďa (arkouda znamená v preklade medveď). Odvtedy most premenovali na Kapetan Arkouda. Neďaleko mosta stojí na počesť tohto veliteľa pamätník.

Kláštor Agia Paraskevi

Po návšteve kamenných mostov, vyhliadok na roklinu Vikos a večeri na námestí sa podvečer prejdeme k malému kláštoru Agia Paraskevi. Kláštor pochádza z rokov 1413 – 1414. V súčasnosti je opustený, ale u udržiavaný a nájdete tam aj WC.

Za kláštorom sa dalo ešte do jari 2017 prejsť po skalnej rímse, z ktorej sa naskytol pohľad na roklinu. Dnes už to nie je možné. Cesta je zavalená balvanmi, ktoré sa zrútili z útesu nad kláštorom. Vstup bol zakázaný.

Nádherné slnečné počasie, príjemná teplota vzduchu a modrá obloha prispeli k tomu, že krátky pobyt v Zagori v nás zanechal nezabudnuteľný zážitok a príjemné spomienky. Majestátne hory, tradičné dediny a kamenné mosty stoja za návštevu a spoznávanie. Určite nie sme jediní, ktorí z tejto oblasti odchádzali očarení a nadšení.

Mapa (zdroj tripadvisor)
Zagori - mapa mostov

Zdroje

O vyhliadkach na roklinu Vikos, rieke Voidomatis a prírodných jazierkach píšeme v nasledujúcom článku.