Cesta autom na ostrov Kythira – Grécko, jar 2022

Cesta autom je náš obľúbený spôsob prepravy do Grécka. Túto jar sme sa po štvrtý raz vrátili na ostrov Kythira. Rozhodla som sa zhrnúť zopár informácií, ktoré sa možno zídú každému, kto sa na cesty autom tento rok ešte len chystá.

Kythira 2022 - správa z cesty autom
Cesta k majáku Moudari na Kythire

Kythira patrí k miestam, kam sa radi vraciame. Na tomto ostrove je všetko, čo potrebuje aktívny dovolenkár ku šťastiu. Kythiru sme navštívili tri razy, no vždy v septembri. Vtedy už bývala sfarbená do hrdzava, vyprahnutá od spaľujúceho slnka a náporov neúprosného vetra. Preto sme ju túžili vidieť v jarnom šate. V máji sa nám to podarilo a konečne sme si ju užili v iných farbách ako na jeseň – najmä v kombinácii sviežej zelenej a sýtožltej.

V tomto článku sa pokúsim podať základné informácie o poplatkoch na mýtniciach cestou do Grécka a na niekoľkých gréckych diaľniciach. Vyrazili sme z Bratislavy klasickou cestou cez Maďarsko, Srbsko a Severné Macedónsko.

Mýta na diaľniciach

Maďarská diaľničná známka, mesačná – kúpili sme ju online na oficiálnej stránke za 13,84 €

Mýta v Srbsku 640 RSD (5,50 €), 1 490 RSD (13 €)

Mýta v Severnom Macedónsku 60 MKD (0,98 €), 80 MKD (1,30 €), 60 MKD (0,98 €),
80 MKD (1,30 €) a 100 MKD (1.63 €) Mapa spoplatnených ciest.

Mýta na diaľniciach v Grécku – od Evzoni po Spartu
A1 Evzoni – 1,80 €; 1,20 €;
A2 (Egnatia Odos) – 1,40 €; 1,50 €; 1,40 €; 1,20 €;
A5 (Ionia Odos) – 3,15 €; 3,05 €; 3,55 €; 3 €;
Most Rio-Antirio – 13,70 € (Samozrejme môžete použiť aj trajekt, ktorý je o polovicu lacnejší a pohľad na tento megamost úchvatnejší.)
A8 (Olympia Odos) – 2,30 €; 3,30 €; 2,30 €;
A7 (Moreas Odos) – 2,55 €; 2,40 €; 1,95 €; 2,90 €;

Všetky mýta sme platili kartou, ktorú sme mali vyhradenú len na tento účel.

Trajekt z Neapoli Voion na Kythiru – 2 osoby 25 € + auto 44,50 € = 68,50 € (späť x 2)

Mýta na diaľniciach späť tou istou trasou, len v opačnom poradí.

Ceny benzínu

Ceny benzínu sú orientačné. Počas spiatočnej cesty boli o niečo vyššie než cestou na Kythiru a v súčasnosti zasa o niečo vyššie. Benzín sme čerpali v každej krajine, niekde plnú nádrž, inde len trocha. V Maďarsku stál 479,90 ft/l. Na srbských čerpacích staniciach cca 180 RSD (cestou späť 193 RSD/l). V Severnom Macedónsku všade rovnako 94,50 MKD/l (cestou späť 109 MKD). Pred cestou na ostrov (hociktorý) čerpáme benzín na pevnine, na ostrovoch je drahší. Napríklad benzín na Shellke v kythirskej Livadi stál 2,546 €/l (v súčasnosti stojí 2,682 €/l). Výborná stránka je https://fuelgr.gr/web/, kde nájdete ceny všetkých čerpacích staníc v Grécku. Systém ukáže i vzdialenosť k vami vybranej čerpacej stanici, jej polohu na mape a ďalšie informácie.

Cesta autom na juh

Kythira 2022 - na budapeštianskom okruhu
Na budapeštianskom okruhu

Hoci sme okruhom okolo Budapešti prechádzali v piatok popoludní, premávka bola plynulá.

V Srbsku menia povrch vozovky na viacerých miestach – väčšinou treba prejsť do protismeru. Kúsok za hranicou Röszke najprv dva pruhy v smere jazdy, potom znova ďalší úsek asi 6 km, pri Paračíne znova dva pruhy v protismere cca 4 km, za Kruševacom v protismere asi 3 km, ďalšie práce v protismere 1 pruh asi 5 km, a potom 4 km v protismere. Opravované úseky sú dlhé tri až šesť kilometrov. Tí, ktorí vycestujú až v septembri, už možno pôjdu na niektorých zo spomínaných úsekov po novom koberci.

Aj v Macedónsku prebiehajú práce na ceste asi po 20 minútach jazdy od hranice – takisto dva pruhy v protismere.

Grécko – úsek diaľnice za Evzoni po križovatku na Thessaloniki a Egrnatia Odos je čoraz hrboľatejší. Diaľnice Egnatia Odos, Ionia Odos a Olympia Odos sú stále v dobrom stave, jazda nespočetnými tunelmi je vždy zážitok a jazda po najnovšej diaľnici Moreas Odos s množstvom WC domčekov udržiavaných a čistejších než na niektorých čerpacích staniciach tak isto.

Ubytovanie po ceste

Ubytovanie sme riešili cez booking, iba v Diakofti sme nemuseli. Z domu sme vyrazili o 11.30 h, a tak sme sa rozhodli prenocovať v Niši v peknom hoteli Zen s bohatými raňajkami. Na druhý deň sme našli tichý hotel Marathia neďaleko Arty a deň pred odchodom trajektu v dobre vybavenom Megris Country Houses neďaleko pláže Marathia pri Neapoli Voion.

Cestou späť sme si vyhliadli ubytovanie vo Flo´s apartments v Messolonghi s milou domácou, ale pri rušnej ceste. Trajekt z Kythiry odchádzal až o 14. hodine, v Neapoli zakotvil po 1,5 hodine a my sme nechceli jazdiť za tmy, preto tak blízko. Poslednú noc počas cesty sme sa zložili znova v Niši, pre zmenu bližšie k diaľnici v novom hoteli Princ.

Cesta autom naspäť

Väčšinu záberov som cvakala z mobilu cez predné sklo, ktoré sme museli často umývať. Vedci síce tvrdia, že počty hmyzu neúprosne klesajú, no naše predné sklo paradoxne svedčilo o opaku.

Jazdu autom smerom na Kythiru a späť som sa snažila v našom itinerári rozdeliť približne na tri tretiny. Dokopy sme najazdili 5 049,3 km, z toho tisíc na Kythire. V aute sme presedeli 74,46 h, samozrejme, nie v kuse. Prestávky si zvykneme urobiť približne po 1,5 hodine jazdy.

Malá poznámka: Je jasné, že každý, kto jazdí do Grécka autom, má svoje skúsenosti a priority, pokiaľ ide o ubytovanie alebo stravovanie cestou. Nám sa na dlhých cestách veľmi osvedčilo na osvieženie ovocie ako hrozno a jablká, sušené alebo čerstvé figy, oriešky a hroznový cukor na energiu, či kofola a magnesia na smäd. V prípade, že niekam dorazíme skôr, dáme si večeru v taverne. Z Grécka si nosíme na zahryznutie sladké aj slané koláče ako mylopita, koulouri a tyropita. V Grécku sa väčšinou dosť vykŕmime, takže na spiatočnej ceste už nepotrebujeme veľa jesť. Stačí káva s croissantom či celozrnná bageta.

Veľké ďakujem patrí môjmu manželovi, ktorý nás doviezol v poriadku domov, bohatších o nové zážitky a príjemné spomienky; nášmu autu, ktoré zvládlo jazdu po cestách necestách; našim domácim Vivian a Ioanne zo Sirene Villas; a v neposlednom rade gréckym bohom, ktorí nám zariadili príjemné jarno-letné počasie a znesiteľnú teplotu mora.

O výletoch na Kythire sa dočítate v ďalších článkoch.