Roklina Vikos, rieka Voidomatis a jazierka Kolymbithres

Roklina Vikos

Roklina Vikos je zapísaná v Guinnessovej knihe rekordov ako najhlbší kaňon na svete. Úžasné pohľady na ňu ponúka vyhliadka Oxia nad Monodendri a vyhliadka v dedine Vikos. Cestou navštívime prírodné jazierka Kolymbithres.

Vikos – o rokline

Roklina Vikos je súčasťou národného parku Vikos–Aoös v Zagori. Nachádza sa v severnej časti Grécka v najväčšom pohorí Pindos. Vymlela ju rieka Voidomatis, ktorú napája niekoľko horských prameňov. Roklina sa ťahá od dedín Monodendri a Koukoli na juhu a končí pri dedine Vikos na severe. Ako som spomenula v úvode, je zapísaná v Guinnessovej knihe rekordov ako najhlbší kaňon na svete v pomere k svojej šírke. Meria 20 kilometrov, v najhlbšej časti má 1 000 metrov (niekde píšu 990 m) a jej šírka sa mení – má 400 metrov a menej.

Panenská príroda je domovom viacerých ohrozených druhov a rozmanitýcvh ekosystémov. Žije v ňom 60 druhov cicavcov vrátane medveďa hnedého , vlka, mačky divej, vydry, kamzíka vrchovského atď., 180 druho vtákov ako orol skalný, viacero druhov sokolov a ďatlov a napokon asi 17 druhov rýb, ako sú endemická Orhrias pindus či plotička albánska a bežnejší pstruh hnedý. (Viac info na stránke http://pindosnationalpark.gr/en/fauna/ ) Nám sa podarilo zazrieť iba jednu jašteričku, desiatky vodomiliek, zopár spevavých vtákov a stádo oviec…

Vyhliadka Oxia

Národný park Vikos - Aoos v rannej hmleRáno pred pol ôsmou mierime na vyhliadku Oxia. V dolinách pod nami sa ešte plazí hmla. Prechádzame okolo kamenného lesa. Ide o usadené vrstvovité horniny vytvarované eróziou. Z Monodendri sme na Oxii autom, ako inak, so zastávkami, za 20 minút. Zaparkujeme a po chodníku prejdeme asi sto metrov k vyhliadke. Naľavo by sa nám mal naskytnúť výhľad na severozápadnú stranu rokliny. Nerátali sme však s tým, že roklina bude predpoludním v tieni. Ak ju chceme vidieť lepšie, musíme sa vrátiť popoludní. Chvíľu zotrváme v objatí majestátnych skál a hlbočiny a odchádzame.

Popoludní už bolo na Oxii živo. Dorazila skupinka postarších gréckych turistov a tí narobili väčší hluk než malí škôlkari. Našťastie sa zdržiavali iba na „bezpečnom“ mieste, liezli na múrik vyhliadky a robili si selfie, takže my sme si mohli vychutnať dychberúci pohľad do rokliny zo skalnej rímsy opodiaľ.

Rieka Voidomatis

Medzi rannou a popoludňajšou návštevou vyhliadky Oxia stihneme prehliadku niekoľkých kamenných mostov, o ktorých som písala v predošlom článku.

Asi o dvanástej odchádzame od posledného mosta a vydávame sa do dediny Papingo, ktorej názov znie tak mäkko, expresívne. Nad dedinou Aristi sa cesta rozdvojuje – tou vľavo sa dostaneme do Papinga a tou vpravo do dediny Vikos. Najprv odbočíme vľavo do Aristi a potom prejdeme po úzkom moste ponad rieku Voidomatis.

VikosVoidomatis je sezónna rieka, čo môžeme potvrdiť. V druhej polovici septembra bola jej hladina pomerne nízka. Lenivo pretekala pod spomínaným mostom Aristi, lemovaná listnatými stromami a bujnou zeleňou. Blízko mosta pod baldachýnom stromov sa nachádza parkovisko s mohutným platanom uprostred. Na tomto mieste sa zvyknú stretávať rafteri a spod mosta vyrážajú na dobrodružnú plavbu po nádherne priezračnej rieke.

Prírodné jazierka Kolymbithres

Za mostom stúpame do kopca a dostávame sa na kľukatú fotogenickú cestu do Papinga, ktorú sme videli od Aristi. Uháňame približne tridsiatkou a v každej druhej zákrute máme pocit, že sme ju už minuli pred chvíľou, také sú si podobné.

Papingom iba prejdeme a po kilometri zaparkujeme vedľa cesty pri vstupe do kaňonu s jazierkami Kolymbithres. Voľné miesta na parkovanie sú obsadené. Hoci je po druhej popoludní a teplota vzduchu vyskočila na 28 °C, tmolí sa tu dosť turistov.

Malý kaňon s prírodnými jazierkami nazvanými Kolymbithres (v preklade bazény), resp. Ovires (komôrky), sa nachádza asi 1 km za Papingom alebo 500 metrov pred vyššie položenou dedinou Mikro Papingo. Vymlela ho rieka Rogovo, ktorá postupom času vytvorila terasovité brehy s geologickou štruktúrou podobnou tej, akú sme videli ráno v kamennom lese. Jazierka vytvárajú krásne zákutia a scenérie. Bonusom je, že sa v nich môžete osviežiť. Teda za predpokladu, že je v nich dosť vody. Tentoraz sa nekúpal nikto. Vody bolo žalostne málo, a aj tú tam pripúšťali hadicou. Vtipné.

Vyhliadka Vikos

Cesta do dediny VikosVraciame sa späť do dediny Aristi a za ňou odbočíme doľava, aby sme sa dostali k vyhliadke v dedine Vikos. Cestou občas zastavíme a fotíme si serpentíny, ktorými sme len pred chvíľou zišli. Malá drevená vyhliadka so strieškou a posedením stojí na západnom okraji dediny. Užívame si výhľady, príjemné slnečné počasie a cítime rešpekt pred majestátnym horským masívom nad roklinou. Nazýva sa Tymfi. Píše sa aj ako Tymphi, Tymphe alebo Timfi. Jeho najvyšší vrch Gamila, vysoký 2 497 m, je šiestym najvyšším vrchom v Grécku.

Ďalší výrazný vrch je Astraka, čo v preklade znamená odkvap. Ťahá sa od západu na východ a meria 2 436 m.

Mohlo by vás zaujímať, že asi po piatich kilometroch pešej chôdze za Papingom vo výške 2 050 m leží alpínske jazero Drakolimni, Dračie jazero. (Druhé Dračie jazero leží severne od Tymfi na západnom svahu druhého najvyššieho vrchu Grécka Smolikas – 2 637 m.) Trek k jazerám by som už nedala, ale pokochať sa môžete videom z cesty k prvému z jazier na airvideos. Jazerá podľa mýtov obývali draci, ktorí proti sebe bojovali tak, že po sebe hádzali borovice a kamene, čím vytvorili zvláštny ráz krajiny.

Po dni plnom nádherných vizuálnych zážitkov si doprajeme večeru v taverne na námestí pod platanom. Ešte sa prejdeme ku kláštoru Agia Paraskevi. Je posledný deň nášho túlania sa po Grécku. Balíme a chystáme sa na spiatočnú cestu. Tak hádam o rok zasa. Opäť niekde v Grécku. Veď ako inak 😉

MonodendriOblasť Zagori, hory, rieky, kamenné dediny, mosty a roklina Vikos bezosporu stoja za dlhšiu návštevu. Ako sa zvykne hovoriť, je to „zasa iné Grécko“, kde môžeme zažívať eufóriu z objavovania, nádhernej prírody, ľudovej architektúry, miestnej kuchyne a ústretových ľudí. Ak tam raz zavítate, budete sa chcieť vrátiť.